Thursday, June 10, 2010

umrah: epi 4 - menziarahi makam Rasulullah SAW

info: blog tentang umrah ini adalah backdated k. harap maklum
(umrah 21apr - 6mei 2010)

salam semua,

rasenye mmg dh terlalu lama aku tak update pape story kan. hehehehe. memang sibuk sket la sejak dua menjak ni. ramai dh bising psl aku stop cerita psl umrah hari tu. sorry ye rakan2. ok la, aku try sambung balik ri ni.

selesai solat subuh di Masjid Nabawi, kami semua kembali ke hotel untuk bersarapan pg. terpancar muka keletihan di raut wajah masing2. sarapan pertama di tanah suci Madinah adalah nasi lemak and it's awesome. gler sedap. hehehhee. sewaktu sarapan, ada sorg pekerja Indonesia yg tya aku "adek, mau beli sim kad untuk tepon ke malaysia?" hati sudah mula berbelah bg. hari tu aku pk2 tak yah la beli, lgpun bukannya lama sgt pun 2minggu tu. tya punya tanya, last2 aku beli gak. yeaaa!!!!!!! 35 riyal je. ok la. yg penting dpt call direct ke malaysia.

pas sarapan adalah aktiviti bebas. sape nk rehat leh rehat. sape nk tgk kedai2 leh g, sukati masing2. tp kak niah ajak aku pegi raudhah. bile sebut je raudhah bulu roma aku naik. it's the time now. raudhah..here i comeee!!. buat pengetahuan semua, raudhah ni merupakan salah satu taman syurga, tempat di mana segala doa dimakbulkan.

alhamdulillah syukur. tp nk masuk ke raudhah jgn ckpla, memang ramai betul org. nasib baik ada polis wanita yg jaga. kalau tak, memang yg kecik2 tu abis kena penyek, kene sondol, tolak2 tu toksah nk ckpla dengan badan mak2 arab yg besar gler tu. huhuhu. bila sampai turn group org asia, maka kami semua pun bergerakla ke raudhah. almost 50 metre nk sampai raudhah. make sure pegang tangan kuat2, sbb org terlalu ramai berhimpit2 n berasak2. sampai je area raudhah, ya allah..aku memang tak tertahan2 air mata. automatic berlinang dengan sendirinya. ya allah, ya rasulullullah. syukur sgt2. akhirnya dapat menjejakkan kaki ke raudhah. subhanallah mmg cantik sekali. mulut tak putus2 memanjatkan doa. berdoa dan terus berdoa. Ya Rasulullah, aku dtg ya Rasulullah. menziarahi makamMu. ada satu perasaan sayu dan hiba bila betul2 berada di sana. seolah2 rasenye benar2 bertemu dgn Rasulullah. Rasa betul2 dekat dengan baginda, rase seolah2 bertentang mata dengan Baginda. rase sedih mengenangkan dosa2 yg telah dilakukan, rase malu dengan perbuatan jahat yg pernah dilakukan, rasa sayu dan hiba kerana dengan izinNya aku dapat menjejakkan kaki di makamMu, di mana suatu ketika dulu tempat inilah merupakan tempat di mana Baginda SAW pernah berpijak, tidur, solat serta menyampaikan khutbah. 1001 mcm rase yg memang tak dapat nk digambarkan. kau lihatlah, betapa ramai ummatmu yg dtg untuk bertemu mu, mendapatkan syafaatmu, tanpa mengira warna kulit, kaum, negara sumenya sama di bawah satu bumbung ISLAM. sekiranya ummat-Mu bersatu ya Rasulullah...pasti ISRAEL laknatullah itu.........sekiranya bersatu......

syukur tak terhingga, dengan rezki yg ada aku berpeluang solat sunat tahiyatul masjid betul2 di barisan hadapan skali itupun atas bantuan kak niah, mak long n mak ngah. kene ada org jaga, kalau tak takut je ade yg kene pijak kepala. bukan sume org sabar dan boleh nk bertolak ansur. huhuhu. lepas semua dh siap solat sunat, kitorg pun keluar meninggalkan raudhah. kasi chance la kat org lain. mane boleh conquer lama2. tu la pengalaman yg paling berharga sewaktu di madinah yg sampai bila2 pun aku xkan lupakan. raudhah salah satu taman syurga. masyaAllah. kadang2 terbau2 wangian raudhah sampai skrg. sejuk dan nyaman sekali. alhamdulillah.. terima kasih ya Allah..mata kembali berkaca2..

No comments: