Tuesday, September 29, 2009

story of the pregnancy part II

assalamualaikum semua...

kita sambung lg k..kan abg long g outstation kat kelantan kan aku ckp dlm entry b4 ni. tp dia dh balik hari khamis. ptg jumaat tu kak long dh mula rase contraction. see, betapa besarnya kuasa Allah :)

mlm jumaat tu dh kne masuk wad, so kitorg sume dh takde mood nk masak2 sempena raya ni, sumenye duk dub dab dub dab menanti. mlm tu cuma aku, angah, n abg long je yg standby kt spital, mak ngn abah stay umah je. ye la, at that time kak long baru bukak 2cm, ikotkan still lama lg la kan. tp psl semangat nk tunggu, kitorg bertiga melepek la kat lobi labor room tu, pdhal kak long still dlm wad lg. hik3x.


***************************************


tetiba ada sorg makcik yg begitu ramah mesra tegur aku.

mak cik: tunggu sape dik?

aku: tunggu kak long sy

makcik: apa nama dia? bilik no bpe?

sambil makcik tu merujuk nama pd skrin labor room hospital

aku: kak long sy still dlm wad lg, belum masuk labor room pn. baru 2cm.

makcik: ooooo...baik adik balik, lama lg tu. anak makcik dh dlm labor room dh 4cm tak bersalin2 lg. baik balik xpun g mkn sahur kat kedai mamak ke. besok puasa ni, simpan tenaga tuk besok lak. lama lg ni dik.

aku tgk jam di tangan. baru kul 3am, sambil memandang abg long. pastu makcik tu dr jarak jauh turut sound bnde yg sama kat abglong. baik balik tdo, lama lg tu. penat je tunggu kat sini. dlm hati aku berdetik, "makcik ni yg gelabah sgt pasal ape? kitorg nk tgu kitorg punye psl la." dgn mcm2 perasaan di dada, abg long pn ajak kitorg g mkn. aku mmg agak bengang la ngn mak cik tu. sgt xpuas hati. pas mkn kitorg dtg balik kt spital, mmg sedikit pn xbercadang nk balik rumah dh niat nk wait kak long sampai dia bersalin. aku tau niat makcik tu baik, tp aku rase dia should phm la. lgpn ni first experience bg abglong n kitorg sume gak, ofcos la excited yg amat. mane la tau kak long terbersalin awal mase kitorg balik. spe tau kan? bnde ni sume unexpect. so, dh mkn kitorg pn dtg balik kat spital n makcik tu ade lagi.


***************************************


makcik: dh mkn dh? makcik rase la kan kakak awk tu lama lg la, silap2 besok pg baru bersalin. g balikla tdo.

aku: xpela makcik, sy ngan abg sy nk tunggu je kat sini.

sambil aku pandang abglong.

abglong: jomla balik.

aku cm sian je tgk muka abglong, aku tau dia mmg nk tgu. tp makcik tu dr td duk ckp lama lg, suh balik..eee...sgt geram. then, akhirnya kitorg balik gak after nurse kat situ pn ckp, myb lama lg tp sukar tuk dijangka. so, weol pn balik.


***************************************


sahur pg tu, mak ngn abah je yg mkn. aku bgn pn sbb sakit perut. hehehe. nk mkn mmg tak lalu la, lgpn dh mkn kt kedai kan td. tetiba abglong kuar ckp doc call btau kak long dh masuk labor room nk bersalin. so, kitorg kata abglong g la dulu nnt ktorg dtg pas subuh. settle sume, kitorg pn gerak. sampai je mmg nama kak long dh display kat skrin tv labor room tu n guess what nama anak makcik td tu still xbersalin2 sampai skrg, pdhal dr ptg smlm lg dh masuk that room. wohoooo...lama gler.

at that time, kitorg just berdoa agar sumenye slmt n lancar. pg tu hujan mmg lebat sgt, jln nk ke putrajaya gelap giler. sejuk je. kitorg sume menanti dgn penuh sabar, abglong dlm labor room time tu tah ape la cter. hehehhe. mesti neves gler. around 7.20am tetiba nama kak long dh bertukar status dr belum bersalin kpd sudah bersalin, ktorg yg kat luar dh alhamdulillah dh. syukur sgt2. aku pn ckp kat mak, "mak dh naik pangkat dh start ri ni :D,"...hehehhee..xlama pastu tgk balik skrin tu, tukar belum bersalin plak. rupa2nya nurse kat situ salah update info. patutnya org room 9 yg sudah bersalin ni dia buat room 10(bilik kaklong) lak. bikin haru je la misi2 ni. lenkali tgk btl2. jgn salah2 info. so, kami menunggu lg ditambah dgn cuaca yg dingin plus aircond spital yg mmg sejuk. grrr..menggigil2 aku.

tak lama pastu around 7.55am, abg long kuar dr labor room, n he stop there for a while membawa 1001 gambaran. jap dia angguk pale, jap dia geleng. aku mcm panik sket la. apebende lak ni. then, abh g ke arah abglong berusaha tuk menenangkan. lantas berguguran air mata seorang bapa yg sgt terharu, sedih melihat isterinya bertarung nyawa melahirkan baby. alhamdulillah kak long dh bersalin n it's a baby boy. syukur ya Allah both of them in a good condition.


***************************************


mak cik td tu, still ade lg kat lobi labor room n anak dia tak bersalin2 lg sampai skrg. tgh abglong sedih2 tu, boleh lak dia ckp "aik, mlm td bukan main hepi, xkn skrg ni sedih2 lak." menyirap btl aku dgr makcik tu ckp cmtu. cm nk sound jek. tp sume org bolayan dia. tak kuasa. lantak ko la. n sementara kitorg tgu baby dibersihkan, menantu makcik tu kuar ckp yg anak dia cm de masalah, myb need to caesar sbb dh lama sgt even bukaan dh luas. aku mcm agak bersimpati la. tp allah tu mmg maha Esa. aku xdela niat nk judge makcik tu, tp aku rase mulut tu kne jaga ah. dr mlm td lg dia asyik ckp kak long lmbat lg bersalin, tup2 anak dia lg lambat. bkn ape, bersalin ni bukan bnde main2. so kne behave la sket. btl tak??

ok la. papehal hal kelahiran dh settle n sumenye selamat. ada sambungan part III k :))



No comments: