Tuesday, May 18, 2010

umrah: epi 2 - day 1 (arrived at medina)

info: blog tentang umrah ini adalah backdated k. harap maklum
(umrah 21apr - 6mei 2010)

dr jeddah, kami terus bertolak ke madinah. perjalanan ke sana menaiki bus mengambil masa lebih kurang 5jam lebih. hampir sepanjang perjalanan aku tidur akibat keletihan setelah berada dlm flight hampir 10jam. lg pulak kalau time Malaysia mmg tgh syok tdo time ni. beza waktu kita dgn arab adalah 5jam. kalau kat malaysia kul 12pm kat sane baru kul 7am. frst, two days tu mmg terkebil2 gak la mata aku tahan ngantuk. tp lama2 ok dh.

kitorg sampai di madinah dlm kul 3.00am. meremang gak la bulu roma bila mutawwif kata "wahai tetamu Allah yang dirahmati, kini kita telah memasuki tanah haram madinah....bla bla bla" dari jauh dah boleh nampak Masjid Nabawi tersergam indah. Subhanallah. (naik lg bulu roma aku). di Madinah, kitorg menetap di AlFayroz Shatta Hotel. mmg tip top, mmg selesa hotel ni. makanan pun xde masalah. sumenye aku telan, sumenye sedap. hehehehe. lokasi hotel ni mmg strategik, sbb btl2 dekat dgn masjid nabawi. kota Madinah terang benderang even kalau tgk jam waktu skrg ni mmg tgh sedap membuta zzzZZZzzz. tp mmg berbeza kat sini, org ramai dh mula berbondong2 keluar pergi masjid. ya Allah, kalau aku time gni mmg tgh syok dibuai mimpi sampai kekadang2 subuh gajah pun ade. astaghfirullahhalazim, beza sgt2.

after luggage sampai, aku, mak long n mak ngah terus siap2 g masjid. kat madinah ada dua azan subuh; first azan, b4 subuh dlm kul 3.30am tuk remind org ramai n second, azan subuh biasa la pukul 4.30 lebih kurang. first time menjejakkan kaki di Masjid Nabawi, perasaan yg tak leh digambarkan. mata dh berkaca2, ahhh..gugur lg. huhuhu. kagum aku dgn masjid nabawi, design mmg cntik gler, tp yg lebih penting yg aku tau, aku berada dekat dengan Rasulullah SAW yg mane kita semua tau jasad Baginda mulia keadaannya hingga ke hari ini.

Ya Rasulullah, aku dtg menziarahmu wahai kekasih ALLAH. sayu je rasa hati. again tears in my eyes.

bersambung....

episod akan dtg...5 hari di madinah

2 comments:

cik me3ko said...

mak Jah.. (ala2 panggil orang yang dah gi haji)

i'm waiting your next posting...

mk said...

cpt ah updet mak aji!!